onsdag 2 januari 2013

Tiden Är Inne

En av mina allra tydligaste målbilder är denna:

Text & Musik: Lina Eklöf

Ända sen jag skrev mina första låtar i 9-årsåldern, har jag varit intresserad inte bara av musik och texter utan även av vem eller vilka som står bakom den musik och de texter som fångar mig och rör vid mitt hjärta. Växte upp på en blandning av ABBA, Frank Sinatra och amerikanska soulstjärnor som Aretha Franklin och Ray Charles. Björn & Benny var tidiga idoler i låtskrivarvärlden, men även tidigare kompositörer som Gershwin-bröderna, Irving Berlin, Burt Bacharach m.fl. fick mig att studera (mer eller mindre medvetet) melodier, låtstrukturer, textuppbyggnad och arrangemang. Det har jag fortsatt med sedan dess. Det finns många fantastiska låtskrivare, inte minst i Sverige. Hela gänget från f.d. Cheiron (Max Martin, Rami, Andreas Carlsson, Anders Bagge m.fl.) inte minst.
En dag ska mitt namn stå på skivomslag och notblad, som låtskrivare till andra artister . Det bestämde jag så fort jag förstod att man kunde ha låtskrivande som jobb. Då var jag 11-12 år. Det var också då jag förstod att inte alla skriver låtar. För mig var att skriva viktigast i världen så jag kunde inte förstå att inte alla ägnade sig åt det eller ville ägna sig åt det. När andra skrev dagbok skrev jag texter och melodier. Det har jag fortsatt med genom hela livet. Ägnade merparten av 20-årsåldern åt att även sjunga, spela och utbilda mig inom musik. Hade en del framgång, jobbade med olika producenter, körade i TV och spelade in låtar, men allt eftersom åren gick insåg jag vad jag egentligen alltid vetat: att det är låtskrivandet som gör mig allra lyckligast och som får mig att känna mig som mest levande. Har även jobbat som sångpedagog till och från de senaste 15 åren och älskar alla former av kreativ verksamhet, att se något växa fram och att vara kreativ är det viktigaste som finns. Förutom musiken skriver jag en massa annat och min parallella dröm är att skriva barn- och ungdomsböcker. Jobbar som översättare och skribent i nuläget, men när det här året är slut, om allt går som jag vill, så ska jag både ha kontrakt med ett musikförlag och ha skrivit färdigt min första ungdomsroman. Varje dag ska jag göra något som för mig närmare mitt mål, att försörja mig helt och hållet som låtskrivare i kombination med eget författande. Det är vad denna blogg kommer handla om. Det är dags nu. Tiden är inne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar